جیلو

نام انیمیشنی است که نخستین بار در کشور در زمینه دندانپزشکی ساخته شده است و مستقیم کودک را مخاطب قرار داده است.
هدف از نگارش این داستان این است که تمام تکنیکهای کنترل رفتار کودک که قبلا در دندانپزشکی تمام پزشکان آن را خوانده و مسلط هستند در قالب یک قصه
گنجانده و باعث کاهش اضطراب کودکان شود. از جمله این تکنیک‌ها عبارتند از:
Tell show do تکنیک «بگو، نشان بده، انجام بده»، در این تکنیک ابتدا برای کودک روش کار توضیح داده می‌شود، در مرحله بعد روش درمان به کودک نشان داده می‌شود و در مرحله سوم کار درمان انجام می‌شود
Modeling تکنیک «الگوسازی»، در این روش قبل از انجام یک عمل مهاجم روی کودک ابتدا درمان روی یک کودک دیگر که قبلا بازخورد مثبتی از خود نشان داده، صورت می‌گیرد تا اعتماد کودک جلب شود
تکنیک «اضطراب زدایی مرحله به مرحله»، ابتدا درمانهایی که استرس کمتری برای کودک دارد انجام می‌شود و بعد به تدریج با جلب اعتماد کودک می‌توان کار را پیش برد. مثلا بی‌حس کردن از طریق تزریق آمپول.
این داستان در قالب دنیای حیوانات نوشته شده است و ماجرا از آن قرار است که روزی خرس کوچکی به نام جیلو به همراه مادرش به مطب دندانپزشکی می‌رود،. ابزارهای دندانپزشکی در حقیقت حیوانات مختلفی هستند که از توانایی‌های هر کدام برای درمان جیلو استفاده می‌شود، مثلا به جای ساکشن، از خرطوم فیل استفاده شده است که آب دهن خرس کوچولو را جمع می‌کند و جیلو در زمان پرکردن دندانش با موجودات مختلفی آشنا می‌شود.

انگیزه ساخت این انیمیشن در زمینه دندانپزشکی چیست؟
درعلم دندانپزشکی کودکان، آنچه سبب تمایز آن از سایر تخصص‌ها می‌شود بحث کنترل رفتار کودک است. پرکردن دندان، درمان ریشه و… کارهایی هستند که با آنچه یک دندانپزشک عمومی می‌داند خیلی متفاوت نیست. چیزی که این کار را تخصصی و متفاوت می‌کند علم کنترل رفتار کودک است و متاسفانه همین قسمت دندانپزشکی در مملکت ما مورد غفلت واقع شده است و کاملا سلیقه‌ای عمل می‌شود. انگیزه من از ساخت این فیلم آن بود که موضوع را تا جایی که می‌توانم از حالت سلیقه‌ای خارج؛ و تا حدی استاندارد سازی کنم.

فرآیند ساخت این انیمیشن چقدر زمان برد؟
نویسنده داستان خودم بودم و آقای مانی وطن‌دوست که از کارگردانان بنام در ساخت انیمیشن‌هایی چون شکرستان هستند کارگردانی این اثر را بر عهده داشتند.
از زمانی که داستان نوشته شد تا تصویر سازی، صداگذاری و.. حدودا سه سال زمان برد.
هر کدام از این بخش‌ها مستلزم هزینه بالایی بود و متاسفانه برخلاف آنکه در ظاهر از کارآفرینان خلاق حمایت می‌شود، من از سوی هیچ نهادی حمایت نشدم و تمام هزینهٔ ساخت این انیمیشن را شخصی پرداخت کردم. این کارتون حدودا ۱۶ میلیون تومان هزینه داشت.
پس از دو سال ساخت انیمیشن قسمت اصلی آن شروع شد، حال باید این انیمیشن معرفی شود و بسته‌بندی خوبی عرضه شود تا از قالب انیمیشن‌هایی که در سوپر مارکت‌ها فروخته می‌شود خارج شود. طراحی بسته بندی و دفترچه راهنما برای والدین حدودا یک سال زمان برد.

استقبال و تاثیرگذاری کار را چطور پیش بینی می‌کنید؟
اگر خوش‌بین نبودم این پروژه را انجام نمی‌دادم اما اینکه چقدر این خوش بینی با دنیای واقعی مطابقت داشته باشد چیزی هست که نهایتا موجب موفقیت یا شکست یک محصول می‌شود.
من به عنوان خالق این اثر خوش بین هستم و امیدوارم با واقعیت هم منطبق باشد.
در صورت استقبال مردم و دندانپزشکان و موفقیت کار، قسمتهای بعدی این محصول را نیز تولید می‌کنیم. قسمتهای بعدی در دو فاز پیش بینی شده است: فاز اول شامل درمانهای مهاجمی‌تر دندانپزشکی روی شخصیت جیلو است، مثل کشیدن دندان، چراکه دندانپزشک هر قدر هم سعی در کاهش استرس کودک کند؛ باز هم هراس‌آور و ناخوشایند است و در صورت موفقیت در این فاز در بخش بعدی جیلو را وارد سایر بخشهای پزشکی می‌کنیم مثل: جیلو به رادیوتراپی می‌رود. چون شیمی درمانی برای کودکان شدیدا مسئله کنترل رفتار را طلب می‌کند.
مشاهده این انیمیشن برای دندانپزشکان حتما توصیه می‌شود، اگر دندانپزشکی که در حال معالجه کودک است از راه و روش جیلو اطلاع نداشته باشد صرف اینکه انیمیشن توسط کودک دیده شده باشد، تاثیر بارزی ندارد. باید کودک جیلو را ببیند و دندانپزشک هم با کارتون آشنا باشد تا هنگام ارائه‌ی آن به بچه از‌‌ همان کلمات و لغات استفاده کند و در اصل باید دنیای فانتزی کودک با راه و درمان دکتر تطابق داشته باشد.